Wednesday, February 16, 2011

Demi SMK Perantau Damai

Suasana nyaman setelah menjalani raptai penih kejohanan olagraga pagi Jumaat 11 Februari 2011 tidak langsung memberi kesan kepada hatiku yang sedang kepanasan akibat kemarahan semalam. En Wahid Badri (PPD Rompin) telah melaporkan kepada Pn Hjh Maizun (Pengetua SMKPD) bahawa aku masih belum 'update' matapelajaran guru ajar dan segala ralat telah di'email'kan ke email sekolah. Sudah puas aku mencari di mana salahnya... apabila aku sedar tiada sebarang masalah aku putuskan untuk bersemuka dengan pengetua berkenaan hal ini.
Pn Hjh Maizun yang baru berpindah dari SMK Bandar Tun Razak tidak sampai setahun menerajui sekolah aku. Aku tak tahu kenapa hatiku begitu membara disebabkan perkara ini. Mungkin kerana cerita cerita kurang enak yang singgah di telingaku berkenaan tingkah lakuny sewaktu menerajui sekolah lamanya. Pada asalnya bukanlah niatku untuk berkasar namun apabila aku menerima nota yang ditinggalkan olehnya kepada Pn Azizah (PT Sekolah) hatiku menjadi kembali membara. Dengan tulisan yang caca marba dan di atas sekeping sampul surat dia mencatatkan segala arahannya. Mungkin bagi orang lain ia agak biasa, namun bagiku perlakuan yang ditunjukkan agak biadap. Aku sedar bahawa dia adalah terju utama di sekolah namun cara sebegini tidak langsung aku terima.

Dengan perasaan geram dan marah aku menyerbi ke dalam biliknya. Bebagai perkara yang terbuku dan tersimpan selama ini aku luahkan di hadapannya dengan nada suara yang agak tinggi. Mujurlah dia tidak berkeras juga dan mendengar segala luahan yang terbuku. Semua isu aku timbulkan termasuk hal semalam, isu 6/10 dan banyak lagi. Hampir setengah jam aku meluahkan segala yang terbuku dan di akhir luahan rasa aku menyuarakan yang aku tidak akan menyentuh data sekolah dan tidak akan bekerjasama lagi dengan dia. Aku sudah lupa kedudukan aku. Aku sudah tidak sedar yang aku bercakap dengan siapa. Mungkin akibat kemarahan yang terbuku sekian lama. Beliau tersentak sejenak dengan kenyataan aku. Lantas terus memujuk aku dengan nada suara yang lemah. Aku akui yang dia profesional dalam menangani hal hal sebegini. Setelah mendengar penjelasan dan dia memohon maaf jika dia tersilap dalam mengendalikan hal hal sebegini hatiku menjadi sejuk. Timbul rasa bersalah atas kekasaran aku sebentar tadi.

Kata katanya ringkas "Tidak timbul langsung dalam hati saya untuk merendahkan semua guru, keransa saya seorang yang terbuka." begitulah antara kata katanya. Mungkin dia tidak sedar tindakan yang dilakukan mengguris hati. Namun segalanya telah berlaku dia sudah pun memohon maaf. Segalanya demi SMK Perantau Damai. Tujuan kami sama cuma cara berbeza. Aku mengharapakan dia sedar akan tindakkannya selama ini. Apabila menjadi orang atasan, sikap ambil tahu masalah anak buat amat penting. Pentadbir bukan sekadar memberi arahan semata mata. Banyak perkara perlu diberi perhatian. Aku mengharapkan bekerja dengan hati yang senang tanpa ada isu isu yang tidak enak. Apabila timbul perkara sebegini semuanya akan jadi kucar kacir. Diharapkan hari mendatang di SMK Perantau Damai akan dipenuhi dengan suasana keceriaan dan tawa riang..... amin


1 comments:

Kenali saya said...

assalam..sy telah membaca coretan tuan dan sy faham bagaimana pn.maizun bekerja..smk selancar dulu mula2 kami bangunkan dgn segala kepayahan..bukan senang bila menjadi pentadbir dan tidak mustahil tuan akan menjadi pentadbir kelak..insya Allah...

Post a Comment