Thursday, April 1, 2010

3 BULAN BERLALU

Assalamualaikum.....

Tak tau mane nak mula sebab dah lama x update blog.... seingat aku last update lepas sepupu aku (yusri kawin)... ni semua penangan Facebook.... terlalu asyik melayan Facebook sampai terlupa nak update blog... minta maaf kepada semua follower (walaupun aku tau x der org nak baca blog ni)

Dah 3 bulan 2009 meninggalkan kita.... meninggalkan begitu banyak pengalaman pahit dan manis.... tak perlu lah aku menyatakan satu per satu.... semua dah tinggal kenangan yang hanya perlu diingati dan diambil ikhtibar... biarpun ia sepahit mana.....

2010.... sudah 3 bulan kita laluinya.... begitu banyak mengajar aku erti hidup.... erti kasih sayang antara keluarga, saudara dan rakan taulan... Tahniah atas kejayaan adikku Zaki... satu satunya adik lelaki aku.... walaupun agak lambat menggenggam segulung ijazah namun ia berjaya dicapai jua.... memang diakui pencapaian sepanjang bergelar pelajar agak kurang menggalakkan namun berkat kecekalan dan kesabaran serta doa restu mak dan ayah... segalanya sudah terbukti... teruslah melakar kehidupan yang lebih gemilang di masa depan... abang doakan agar zaki terus berjaya dalam menempuh liku hidup yang penuh mencabar.....

2010 juga telah banyak mengajar aku erti kesabaran dalam menjalani kehidupan bersama rakan taulan.... dalam menjalinkan hubungan dengan insan yang bergelar sahabat jangan mengharapkan kita dihargai dan didahulukan.... tidak semua perkara akan dikongsi bersama dan tidak semua perkara akan dilalui bersama dalam bersahabat...... mungkin jauh di sudut hati sangat terluka dan terasa namun biarkan saja rasa itu terpendam.... apa yang penting membiarkan satu-satu perkara itu berlalu dan tidak usah diungkit lagi.... pada awal2 tahun ini aku bertemu dengan seorang sahabat dan pertemuan ini banyak mengajar aku untuk bersyukur dengan kehidupan yang aku lalui.... rasanya tak perlulah aku menyatakan disini siapa orangnya.... walaupun pertemuan ini sangat singkat namun ape yang telah dia lalui sangat-sangat mengajar.... mungkin dari luarannya dia nampak bahagia namun apabila diselami jauh dilubuk hati banyak luka terpendam dan ianya akan meninggalkan parut yang akan terlihat seumur hidup... aku belajar menghargai mak ayah, belajar menghargai wanita yang bergelar isteri, menyayangi anak serta mengambil berat hal-hal adik beradik... jika ditakdirkan pertemuan ini lebih panjang mungkin lebih banyak aku belajar... terima kasih joe.....

3 bulan 2010 berlalu dan tugas aku di sekolah masih x berubah....walaupun sesibuk mana aku Alif tetap diutamakan.... tersenyum kejap... anak aku dah mula mengatur kata.... sudah pandai mengikut arahan... x sabar rasanye menantikan saat dia bercakap2 dengan aku.... aku cuba buat yang terbaik untuk menjaga dan mendidik amanah yang telah dipertanggungjawabkan... namun kadang-kadang kesabaran aku tercabar dengan karenahnya.... alangkah baiknya jika isteri tercinta sama-sama menjaga Alif... namun apakan daya... takdir Ilahi mengatasi segala-galanya.... akan ku cuba meningkatkan kesabaran diri mengharungi dugaan yang tiada siapa akan memahaminya.... mungkin ini takdir... atau mungkin  ini tanda Dia membalas setiap perbuatanku yang telah lalu atau mungkin sekadar menguji sejauh mana kesabaran dan ketabahan hati... akan ku tempuh setiap liku hidup yang membadai dengan keimanan yang senipis buih dilautan.... Ya Allah... kuatkan lah kesabaran ku.... tebalkanlah keimanan ku dan makbulkan lah setiap permintaanku... Amin

Hari ni aku terima satu lagi berita yang kurang enak didengar... anak saudara aku Fadlin akan memasuki operation room malam ini juga tatkala aku update blog ini.... semoga segalanya berjalan lancar dan selamat... diharapkan akak dan abg amie tabah dan redha dengan setiap ketentuan Ilahi... kita hanya mampu merancang namun ketentuan nya masih hak Yang Maha Agung.... sebelum aku akhiri post (sebab dah mengantuk dan kahabisan idea) terlupa nak ucapkan tahniah buat adinda tercinta huda kerana sudah berbadan dua.... semoga permata yang bakal lahir akan mengeratkan lagi hubungan uda suami isteri dan memeriahkan lagi rumah Haji Mat Yunus......sehingga ke post yang seterusnya.. andai masih dipanjangkan usia dan masih mampu bernafas..... wassalam,,,

0 comments:

Post a Comment