Thursday, April 8, 2010

Pengalaman Mencari Kerja

Assalamualaikum......

Baru je hilang debar lepas menyampaikan satu ceramah berkaitan dengan resume.... Tak pe la.... dah orang mintak tolong bagi ceramah, aku buat yang terbaik. Tapi bile lihat kelakuan pelajar masa aku bg ceramah sedikit pun tak menggambarkan diaorang faham ape yang aku sampaikan... mungkin cara penyampaian aku kurang menarik dan berkesan. Masih boleh diperbaiki. Tapi bila melatakkan diri ke dalam diri para pelajar memang jelas dan terang ape yang aku cuba nak sampaikan. Cuma apabila bergelar pelajar, semua itu tidak penting kerana mereka masih tidak melalui. Sama macam aku masa belajar di dekolah menengah. Aku x ambil kisah kangsung tentang temuduga mahupun menghasilkan satu-satu resume.

Teringat kembali waktu aku tamat pelajaran ku di peringkat Ijazah. Bertungkus lumus untuk mendapatkan pekerjaan. Banyak temuduga yang hadiri namun satu pun tiada balasan. Aku teringat satu temuduga yang aku hadiri di Mentakab. Merah padam mukaku menahan kemarahan kerana diajukan soalan yang kurang enak di dengar di campur pulak dengan darah muda waktu itu. "Awak tak malu ke bekerja sebagai GSTT di sekolah rendah sedangkan awak mempunyai ijazah?" soal penemuduga membuatku tersentak sebentar sebelum menjawab soalan tu."Tidak, saya tak buat kerja kotor. saya anggap kerja tu satu pekerjaan yang mulia. Asalkan rezeki yang saya dapat tu halal" balasku dengan nada suara yang agak tinggi menunjukkan kemarahan yang terpendam dihati. Aku masih menyambung lagi jawapan tu tetapi tidak enak kalau aku nyatakan di sini. cuku aku nyatakan di sini bunyinya agak kasar dan boleh melukakan hati sesiapa yang mendengarnya.

Tapi bila aku fikirkan semula sekarang, penemuduga itu tidak salah langsung. Mungkin dia hanya menguji sejauh mana aku akan bersabar apabila diajukan soalan2 yang agak sensitif. Mungkin semasa di sekolah aku langsung tidak didedahkan dengan cara-cara menghadiri temuduga dan membuat resume. sungguh beruntung pelajar sekarang. semua berada di depan mata tapi tidak langsung menghargai.


0 comments:

Post a Comment